Veelgestelde vragen 

1. Digitaal of papieren dossier. 

Wij van Zowiezorgt hanteren bij voorkeur een digitaal dossier.  (Zilliz ECD ) Is het echter wenselijk dat het dossier ook op papier wordt verstrekt is dit uiteraard mogelijk. 

mantelzorgers en aanverwanten op de hoogte willen blijven van onze handelingen en activiteiten, is het digitale dossier bij uitstek geschikt. Vraag gerust naar de mogelijkheden hiervan.

2. Exclusie criteria 

  • Zowiezorgt kiest er bewust voor om onderstaande cliënten uit te sluiten. 
  • begeleiding welke verder reikt dan de aanwezige reguliere begeleiding
  • Welke de hulp van Zowiezorgt niet accepteren
  • Die discriminerend gedrag vertonen naar anderen
  • Met totale desoriëntatie in tijd, plaats en persoon
  • Met wegloopgedrag
  • Die suïcidaal gedrag vertonen
  • Met claimend gedrag, waardoor 1-op-1 begeleiding nodig is. Of niet alleen kunnen zijn in de woning wat zich uit in storend gedrag naar anderen
  • Met ernstige onrust en bewegingsdrang, decorumverlies, verbale- en non verbale agressie.
  • Gedrag dat niet te beïnvloeden ondanks frequent positieve aandacht
  • Met zeer intensieve lichamelijke zorgvragen
  • Met actuele (soft)drugs- en/of alcoholverslaving
  • Met psychoses
  • Met agressieproblemen of seksueel ongewenst gedrag die onveilig zijn voor de begeleider
  • Waarbij sprake is van onvrijwillige zorg conform de Wet Zorg en Dwang
  • Met ernstige psychiatrische problematiek, wat bijvoorbeeld een gesloten opname vereist
  • Welke niet passen binnen de groep van de in zorg zijnde cliënten
  • Met (aanstaand) ouderschap
  • Met ernstige dreiging vanuit een netwerk
  • Met een klinische behandelbehoefte

3. Meldcode Huiselijk geweld

Zowiezorgt houdt zich aan de wettelijke meldcode huiselijk geweld. Hier vindt u meer informatie over huiselijk geweld.

4. Bewaartermijn Gegevens

Vanuit de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) zijn geen concrete bewaartermijnen voor persoonsgegevens opgenomen. Zorgaanbieders worden geacht, onder andere op basis van geldende wet- en regelgeving, zelf een beleid op te stellen inzake bewaartermijnen. Zowiezorgt hanteert onderstaande bewaartermijnen.

Cliënten Bewaartermijn
• Medisch dossier minimaal 20 jaar na laatste wijziging
• Fiscale gegevens m.b.t. zorgverlening tot 7 jaar na beëindigen geleverde zorg
• Financiële gegevens direct na uit zorg verwijderen
• Verwijdering van gegevens op verzoek van de cliënt gebeurt uiterlijk binnen 3 maanden 

6 Complimenten of suggestjes?

Bent u tevreden of heeft u een suggestie?

Wij doen ons uiterste best om alles goed te laten verlopen tijdens de periode dat u of uw naaste gebruik maakt van onze zorg- en dienstverlening.

Wij zijn benieuwd wat u als positief ervaart en wat we kunnen verbeteren. Ook horen wij graag als u tevreden bent of dat u een suggestie heeft. Mail deze dan naar Info@zowiezorgt.nl

U kunt ook uw waardering achterlaten op zorgkaart Nederland: Klik Hier. Daarnaast kunt u via Google zowiezorgt vinden, hier zou u ook een review kunnen plaatsen. 



5. Privacy, cookies en datalek beleid

  • Klacht over de verwerking van persoonsgegevens

    Mocht je klachten en/of vragen hebben met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens kan altijd contact opnemen via bovenstaande contactgegevens. Mocht dit onvoldoende zijn kan je een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

    Klacht over de verwerking van persoonsgegevens
    Mocht je klachten en/of vragen hebben met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens kan altijd contact worden opgenomen via bovenstaande contactgegevens. Mocht dit onverhoopt niet tot tevredenheid worden opgelost kunt u een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

    Cookies
    Worden enkel gebruikt voor een optimalisatie van de website, informatie wordt niet aan derden gedeeld en zal geheim blijven.

    Datalekken
    Veiligheidsmaatregelen zijn toepast door zowiezorgt om te voorkomen dat anderen onbedoeld en ongeoorloofd toegang hebben tot persoonsgegevens. Mocht er onverhoopt toch een datalek plaatsvinden, wordt deze geregistreerd in het data lekregister van zowiezorgt en zullen hier directe actie op worden ondernomen en u word geïnformeerd.

8. Beroepsnormen  

7. Klacht?

Informatie over de klachtenregeling

Niet tevreden? Laat het weten!

Wij van Zowiezorgt vinden het belangrijk dat u tevreden bent over mijn zorgverlening. Wij doen ons best u zo goed mogelijk zorg te bieden. Toch kan het gebeuren dat er dingen misgaan of anders lopen dan u verwacht. Dit horen wij graag, zodat we samen met u naar een oplossing kunnen zoeken en wij onze zorgverlening kunnen verbeteren. Hier leest u welke mogelijkheden er zijn.

Wat te doen bij klachten?

Ga het gesprek aan Wanneer u als cliënt ontevreden is over de door mij geleverde zorg, probeer dan eerst met ons het gesprek aan te gaan. Wij proberen er dan samen uit te komen. Mocht het overleg dat wij samen voeren niet tot een oplossing leiden voor u, dan heeft u de mogelijkheid een officiële klacht in te dienen bij de klachtenfunctionaris. Met deze brief informeren wij u over hoe het indienen van een officiële klacht in zijn werk gaat. u kont ons bereiken via de volgende manieren:

Per telefoon: 06 - 274 45 043

E-mail: info@zowiezorgt.nl

Per brief: Lochemseweg 120, 7217RJ Hafsen, T.a.v. Zowiezorgt


Een klacht indienen, hoe gaat dat?

Uw klacht kan betrekking hebben op uw zorg of de manier waarop er met u wordt omgegaan. De klachtenregeling heb ik ondergebracht bij Erisietsmisgegaan.nl, U kunt een klacht indienen via het online klachtenformulier, dat hier te vinden www.erisietmisgegaan.nl 

U kunt zelf een klacht indienen. Uw vertegenwoordiger kan dat ook namens u doen.

Er samen uit komen

1. De zorgvrager geeft aan wat het probleem is en wat hij wil bereiken. Daarbij maakt hij gebruik van het formulier: melden onvrede op de website www.erisietsmisgegaan.nl. Indien nodig kan de helpdesk van erisietsmisgegaan.nl daarbij ondersteuning bieden. De helpdesk is op werkdagen telefonisch bereikbaar.

2. Na invullen van het online formulier nemen wij telefonisch contact op om uw melding te bespreken. Daarna heeft u de volgende mogelijkheden:

a. U kunt zelf verder gaan met de informatie en tips die u heeft gekregen;

b. U kunt een klacht indienen bij de zorgverlener.

Dit laatste is niet mogelijk als:

1.u het probleem waar het over gaat al aan de rechter of een andere bevoegde instantie ter beslissing heeft voorgelegd;

2.de aard van het probleem met zich meebrengt dat de klacht niet bij de zorgverlener, maar bij een andere persoon of organisatie moet worden ingediend.

Toelichting
Ad a. Het kan bijvoorbeeld zijn dat u besluit eerst zelf in gesprek te gaan met de zorgverlener om het probleem samen op te lossen. Als dat niet lukt, kunt u alsnog een klacht indienen.
Ad b. U kunt geen klacht tegen de zorgverlener indienen, als u hetzelfde probleem al aan de rechter of een andere instantie ter beslissing heeft voorgelegd. Als u twijfelt of de instantie waar u het heeft ingediend onder deze uitsluiting valt, kunt u dit altijd navragen.
Ook is het mogelijk dat uw klacht niet kan worden behandeld omdat de zorgverlener niet degene is tot wie de klacht zich eigenlijk richt. Denk bijvoorbeeld aan de situatie dat u de zorg niet vergoed krijgt, terwijl u daar wel recht op meent te hebben. U moet zich dan wenden tot de instantie die uw zorg financiert: bijvoorbeeld de zorgverzekeraar, het zorgkantoor of de gemeente.
Het is goed voor u om zo vroeg mogelijk in het proces te weten waar u aan toe ben.


Klachtenbehandeling

1.Een klacht moet op een zodanig moment worden ingediend dat de gegrondheid ervan nog redelijkerwijs kan worden beoordeeld.

2.Als bij de zorg waar de klacht betrekking op heeft ook andere zorgverleners zijn betrokken, en de zorgvrager heeft laten weten dat hij ook over (een van) de andere betrokken zorgverlener(s) een klacht heeft ingediend, of als onduidelijk is op welke zorgverlener in dat geval de klacht is gericht, zal een klachtenfunctionaris van Erisietsmisgegaan.nl in overleg treden met de klachtenfunctionaris(sen) van de andere zorgverlener(s) om te bekijken of en hoe tot een gezamenlijke behandeling van de klacht kan worden gekomen.

3.De zorgvrager kan bij het verwoorden van de klacht hulp krijgen van een klachtenfunctionaris. De klachtenfunctionarissen van Erisietsmisgegaan.nl zijn getraind en ervaren in communicatie, coaching en advies en zijn op geen enkele manier verbonden aan de zorgverlener. Bij de selectie van functionarissen wordt zoveel mogelijk aansluiting gezocht bij het beroepsprofiel van de klachtenfunctionaris zoals de Vereniging van Klachtenfunctionarissen in de Gezondheidszorg dat heeft opgesteld.

4.Als de zorgvrager zich kan vinden in de manier waarop de klacht is verwoord, wordt de klacht definitief gemaakt en naar de zorgverlener gezonden.

5.De zorgverlener reageert zo snel mogelijk maar in ieder geval binnen twee weken gemotiveerd op de klacht vanuit zijn of haar visie. Daarbij zal de zorgverlener in ieder geval ingaan op de door de zorgvrager voorgestelde oplossing of een andere oplossing voorstellen.

6.De klacht wordt in principe binnen zes weken afgehandeld. Deze termijn kan gemotiveerd met vier weken worden verlengd.

7.Als de zorgvrager en zorgverlener het eens zijn over een oplossing van het probleem, worden de klacht, de reactie daarop van de zorgverlener en de door beiden aanvaarde oplossing in een digitaal dossier opgeslagen en wordt het dossier gesloten. Het dossier wordt gedurende 2 jaar bewaard en daarna vernietigd. Indien nodig kan het dossier op verzoek van betrokkenen geopend worden.

Bemiddeling

8.Als de behandeling van de klacht niet heeft geleid tot een voor zorgvrager en zorgverlener aanvaardbare oplossing, kan een bemiddelingsgesprek plaatsvinden onder begeleiding van een bemiddelaar van erisietsmisgegaan.nl. Beide betrokkenen moeten instemmen met het organiseren van dit bemiddelingsgesprek.

9.De bemiddelaar werkt vanuit een neutrale onafhankelijke positie en heeft geen belang bij de uitkomst van het gesprek.

10.Als een van beide betrokkenen niet wil meewerken aan een bemiddelingsgesprek dan kan dit niet plaatsvinden en kan de zorgvrager besluiten de klacht voor te leggen aan de geschillencommissie van erisietsmisgegaan.nl.

11.Het bemiddelingsgesprek vindt bij voorkeur plaats via een online verbinding. Mocht dit niet mogelijk zijn dan organiseert de bemiddelaar het gesprek op een locatie die voor beide betrokkenen goed bereikbaar is en waarbij rekening wordt gehouden met eventuele beperkingen van de zorgvrager.

12.De bemiddelaar bepaalt na overleg met betrokkenen een datum en tijdstip waarop het gesprek zal plaatsvinden.

13.De bemiddelaar zal binnen zes weken na het (eerste) online of mondelinge gesprek de begeleiding afronden. Indien dit niet mogelijk is worden de betrokkenen hierover gemotiveerd geïnformeerd. Zodra betrokkenen het eens zijn over een oplossing van het probleem, voegt de bemiddelaar de door beiden aanvaarde oplossing toe aan het dossier en wordt het dossier gesloten.

Geschillencommissie

14.Als de behandeling van uw klacht en/of bemiddeling niet tot een voor u goede oplossing heeft geleid of als
u geen bemiddeling wenst dan kunt u uw klacht voorleggen aan de onafhankelijke geschillencommissie van Erisietsmisgegaan.nl.

15.De geschillencommissie bestaat uit een onafhankelijk voorzitter en tenminste twee onafhankelijke leden: één of meer leden die worden geacht het perspectief van zorgvrager te kunnen vertegenwoordigen en één of meer leden die het perspectief van de zorgverlener kunnen vertegenwoordigen. De geschillencommissie wordt bij de behandeling van een klacht bijgestaan door een secretaris. De leden en de secretaris zijn onafhankelijk van de partijen die bij de klacht betrokken zijn.

16.De cliënt kan het geschil in dat geval binnen vijf jaar na deze kennisgeving voorleggen aan de bij ons aangesloten Geschillencommissie.

De geschillencommissie van Erisietsmisgegaan.nl is erkend door het CIBG onder registratienummer CIBG / EGi 27349.2.